Pálkúti Adrienne
pszichológus, gyermekpszichológus - Szeged

Gyermekterápia

Gyerek

Gyorsan változó világunk sajnos gyermekeink testi, lelki egészségét is veszélyezteti. Az egyre differenciáltabbá váló társadalmi elvárásoknak való megfelelés, a családi rendszerben bekövetkező változások (testvérszületés, válás, újraházasodás, haláleset, költözés stb.) jelentős stresszt jelentenek minden családtag, így a gyermekek számára is. Az iskolai és családi konfliktusokra a gyerekek neurotikus tünetekkel (bepisilés, körömrágás, éjszakai felriadás), pszichoszomatikus problémákkal (hasfájás, fejfájás), magatartászavarokkal, teljesítményproblémákkal reagálhatnak.

A gyermekkor elsődleges kifejezésformája szimbolikus: rajzokban, játékokban fejezik ki érzéseiket, gondolataikat. A rajzokban, játékokban megjelenő szimbólumok fontos támpontot jelentenek a gyermeklélek megértéséhez, a játékban lejátszott érzések, történtek pedig korrekciós , terápiás hatással bírnak. A gyermekterápia célja, hogy egy elfogadó, biztonságos kapcsolatban a gyerekeket foglalkoztató érzések megértésre, elfogadásra találjanak.



Zsiráf

Milyen nehézségek esetén fordulhat hozzám?

  • Beilleszkedési nehézségek
  • Alvási zavarok
  • Evési zavarok
  • Éjszakai bepisilés (enurésis nocturna), ürítési problémák
  • Tanulási- teljesítmény problémák
  • Szorongásos zavarok (tik, körömrágás, éjszakai felriadás)
  • Testvérféltékenység
  • Gyász, veszteség-feldolgozás
  • Kommunikációs nehézségek, dadogás
  • Óvoda –és iskolafóbia
  • Pszichoszomatikus tünetek (hasfájás, fejfájás)

A gyermekekkel való munka menete

1. Találkozás a szülőkkel

A gyermekek élete elválaszthatatlan attól a tágabb környezettől melyben élnek, ezért a gyerekekkel való munka minden esetben a szülőkkel való találkozással kezdődik. Fontos, hogy lehetőség szerint mindkét szülő jelen legyen ezen a beszélgetésen, hiszen csak így kaphatunk teljes képet a gyermekről illetve arról a pszichoszociális környezetről melyben él. Az első találkozáson körbejárjuk a hozott problémát és szó esik a gyermek fejlődésmenetéről, személyiségvonásairól is.


2. Találkozás a gyermekkel

A szülőkkel való találkozást a gyermek megismerése, személyiségvonásainak feltérképezése követi. Ehhez általában 4-5 alaklomra van szükség. A gyermekek személyiségének megismerése, a velük való kapcsolat kiépítése minden estben a gyermek életkorához, temperamentumához igazodik. A hozott problémán túl a következő kérdésekre keressük a választ:

1. Melyek a gyermek életkorának megfelelő jól funkcionáló személyiségrészek, képességek?

2. Mi az, ami zavart szenvedett és nem funkcionál megfelelően?

3. Melyek azok a hiányok, melyekkel a gyermek személyisége soha nem rendelkezett, amit pótolni kell a terápiás kapcsolatban?

4. Melyek a gyermeki személyiségben meglévő, de szunnyadó, kihasználatlan potenciálok?


Gyerekrajz

3. Szülőkonzultáció

A gyermekkel való találkozás után ismételten a szülőkkel találkozom. Itt visszajelzést adok a gyermek személyiségéről, megbeszéljük a találkozások kapcsán felmerült nevelési kérdéseket, és ha szükséges javaslatot teszek a további teendőkkel, terápiával kapcsolatban. A terápiás alkalmak száma a hozott problémától, a gyermek személyiségétől függően változhat.